Безпека дітей в Інтернеті. Пам'ятка для батьків: "Діти. Інтернет. Мобільний зв'язок"



/Files/images/tmp750746825249521665.jpg

Пам’ятка для батьків: "Діти в Інтернеті"

Можливість отримати будь-яку інформацію не виходячи з дому – зараз це не фантастика, а реальність. І це стало можливим завдяки Інтернету. Крім того, що Інтернет дозволяє тобі знайти потрібну інформацію, мережа значно розширює коло твого спілкування. І це стало можливим завдяки Чату, в соцмережах та іншим подібним сайтам.

Спілкування у чаті, в соцмережах та на деякихіншихсайтах поряд з користю може приховувати і суттєву небезпеку для дитини.

Проблема безпеки дітей в мережі Інтернет вже не здається Україні такою далекою. Ніхто не може заперечити, що на сьогоднішній день вона постала особливо гостро.

Відомо, що підлітки у період заниженої самооцінки шукають підтримки серед своїх друзів, а не у родинному колі. Старші підлітки, бажаючи незалежності, мають потребу ототожнювати себе з певною групою й схильні порівнювати цінності своєї сім’ї та своїх товаришів.

Що роблять підлітки онлайн

В онлайні підлітки завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями, електронну пошту та грають в он-лайнові ігри. За допомогою пошукових серверів підлітки знаходять інформацію будь-якого змісту та якості в мережі Інтернет. Більшість підлітків реєструються у приватних чатах та спілкуються на будь-які теми, видаючи себе за дорослих. Хлопці в цьому віці надають перевагу всьому, що виходить за межі дозволеного: брутальний гумор, насильство, азартні ігри, еротичні та порно сайти. Дівчатам, які мають занижену самооцінку, подобається розміщувати провокаційні фото, вони схильні на фривольні розмови, видаючи себе за дорослих жінок, в результаті чого стають жертвами сексуальних домагань.

Навчіть дитину

СПІЛКУЮЧИСЬ В ІНТЕРНЕТІ ВОНА, ЗАРАДИ СВОЄЇ БЕЗПЕКИ, НЕ ПОВИННА НІКОЛИ:

  • повідомляти своєму віртуальному другу своє прізвище, домашню адресу, номер свого мобільного або домашнього телефону, номер та місцезнаходження своєї школи та інші дані;
  • розміщувати фотокартки, на яких ти оголений або у нижній білизні чи піжамі, а також відправляти комусь свої фото електронною або звичайною поштою;
  • повідомляти пароль до своєї Інтернет-сторінки. Пароль як ключ від квартири, тому нікому його не слідвіддавати!;
  • казати, що дитина вдома знаходиться вдома одна;
  • казати, що дитина сама знаходиться перед комп’ютером.
  • обговорювати теми, які дитині неприємні або яких вона соромиться;
  • показувати віртуальному другу перед Веб-камерою своє тіло або якісь його частини, робити те, що їй не подобається.
  • відповідати на питання, які стосуютьсяособистого життя або тіла дитини. Нехай дитина пам’ятає: їїтіло належить тільки їй і ніхто не має права розмовляти про нього з дитиною!;
  • розповідати багато про своїх друзів, знайомих та родину, особливо, видавати їхні таємниці;
  • відправляти поштою або передавати через когось свої особисті речі співрозмовнику по Інтернету;

Крім того:

  • при реєстрації у Чаті ніколи не слід заповнювати поля, де вимагають прізвище, номер мобільного та домашнього телефону, домашню адресу. Якщо ці поля обов’язкові, то краще слід вигадатидля себе прізвище, адресу та номер телефону. Це потрібно для безпеки дитини. Взагалі, для реєстрації у Чаті, в соцмережах та на інших подібних сайтах слід створити для себе окрему електронну поштову скриньку;
  • коли вигадуєш у Чаті для себе нікнейм, то він не повинен бути схожим на прізвище. Також він не повинен стосуватисязовнішнього вигляду особи;
  • у соцмережах та подібних сайтах слід обмежити доступ до власної сторінки невідомих тобі людей. Додавай до списку своїх друзів лише тих, кого ти добре знаєш у справжньому житті;

Корисні підказки 2. Увага! Інтернет!

Спілкування в Інтернеті не є обов’язком, тому якщо дитині це більше не подобається або її лякають Інтернет-друзі, то треба лише вимкнути комп’ютер і не повертатися більше до спілкування онлайн!

Безпека в інтернеті Безпека в інтернетіБезпека в інтернеті

Така обізнаність — запорука безпеки дитини як в реальному світі, так і у віртуальному просторі.

/Files/images/222/bezpeka_v_interneti.jpg В разі, коли підліток проводить весь свій вільний час у соціальних мережах, слід знайти альтернативу, яка б могла його зацікавити і відволікти. Наприклад, організувати спільний похід на природу, завести домашнього улюбленця, який потребує постійного догляду, чи запросити найкращих друзів вашої дитини для домашньої вечірки.

Важливо, аби дитина чи підліток отримували необхідну кількість спілкування у реальному світі, оскільки соціальні мережі покликані не для того, щоб замінити реальне спілкування, а щоб його доповнити та розширити. Спілкуйтеся якомога більше з власною дитиною, розпитуйте про її інтереси, друзів і вподобання. Зробіть так, аби ви перебували у списку її «обраних друзів»!

Не забувайте, наскільки важливо розповідати дітям про безпеку у віртувальному світі.

5 простих правил для батьків

1. Підвищуйте власну комп'ютерну та інтернет-обізнаність
2. Опановуйте інтернет разом із дитиною
3. Станьте другом дитині у соціальній мережі, або попросіть близьких знайомих зробити це
4. Встановіть "Батьківський контроль". Регулярно оновлюйте антивірус
5. Створіть територію безпечного інтернету. Використовуйте поновлюваний перелік безпечних для дитини сайтів

Інтернет-залежність: боремося чи піддаємося?

Сьогодні наша реальність така: дитина сидить з ноутбуком на підлозі, жадібно намагається пройти онлайн-гру і збити нарешті настирливий корабель противника! На вітання він відповідає кивком голови, недбалим махом руки і швидкою відповіддю «мама-не-заважай-мені-я-дуже-зайнятий!». Все, що залишається робити батькам — задуматися, спробувати змінити ситуацію і безнадійно зайти в глухий кут.

Якщо вашому «Інтернет-шпигунові» від 11 — 17 років, і він тривалий час (більше 2-х годин дня) сидить біля комп’ютера, тоді вам варто уважніше ознайомитися як з фізичними, так і психологічними симптомами Інтернет-залежності.

Фізичні симптоми визначити більш реально, ніж психологічні. У зв’язку з цим ми перераховуємо найбільш поширені:

— біль у зап’ястях

— сухість в очах

— порушення сну

— головний біль

— біль у спині

— нерегулярне харчування

— порушення сну

Наявність декількох характеристик у вашої дитини вже говорить про те, що він проводить необмежений час за ноутбуком. Щоб зберегти здоров’я вашого чада, потрібно діяти і шукати альтернативу!

Шукаємо виходи з ситуації, що склалася:

— Обмежте час користування Інтернетом до 30 хвилин на день. Натомість купіть квитки в кіно для дитини та її друзів. Повірте, всі будуть тільки щасливі!

— Використовуйте час, проведений в Інтернеті з користю. Наприклад: попросіть дитину пограти в суперцікаву гру завтра, а сьогодні подивитися онлайн-трансляцію з Парижу. Познайомте його з Ейфелевою вежею, Тріумфальною аркою і Лувром.

— Не лінуйтеся, не здавайтеся і будьте хитрими. Попросіть про допомогу: наприклад, вам дуже потрібно дізнатися ім’я кота з твору Булгакова «Майстер і Маргарита». Проінструктуйте, підкажіть, що спочатку потрібно зайти в пошукову систему, далі ввести ім’я твору і почати пошуки. Діти люблять допомагати і відчувати те, що вони потрібні.

Ваше основне завдання: не лякати дитину Інтернет-залежністю, а шукати альтернативні рішення. Впевнені, що у вас все вийде. Головне — не здаватися і не піддаватися!


Кібербулінг

Кібербулінг – психологічне насильство в мережі, переслідування з боку однолітків, що проявляється у вигляді знущань, насмішок, залякувань, інших дій, які негативно впливають на психічний стан підлітка.

Вільне володіння необхідними технологіями дозволяє«агресорам»створювати іменні сайти образливого змісту, поширювати чутки, викладати фото-або відеоматеріали, що принижують гідність дитини або займатися від його імені кібер тероризмом, що загрожує безпеці дітей.

У дитини створюється відчуття безвиході, навіть вдома його не залишає почуття тривоги, він впадає в депресію. Інформаційна атака може призвести до суїциду.

Тінейджери рідко звертаються за допомогою, сумніваючись, що будуть зрозумілими та бояться заборони на користування інтернетом. Необхідно знати, знущання в мережі карається чинним законодавством. Варто відразу звернутися в правоохоронні органи з наданням доказів.

Кібермисливці

Ким є типові інтернет-співрозмовники?

Соціологічні опитування про безпеку дітей-підлітків в інтернет мережі надають такі дані про контакти:

  • родичі – 43 %;
  • віртуальні друзі – 21%;
  • незнайомі люди – 36%;

Однак за великим рахунком віртуальні друзі – теж незнайомці. Таким чином, велику частину свого часу в мережі діти приділяють спілкуванню з сторонніми людьми, діляться своїми переживаннями, секретами, планами.

Кібермисливці – хороші психологи, встановивши контакт на форумі, при обміні миттєвими повідомленнями в чаті, вони досить швидко набувають статусу друзів.

Спочатку входять в довіру, оточуючи турботою і розумінням проблем, вислуховують, підтримують. Після цього«друг»поступово вносить до розмови нотки сексуальності, відбувається обмін фото, демонстрація матеріалів еротичного характеру.

Мета кібермисливця – особиста зустріч.

Контент «для дорослих»

Багато хто вважає це найбільшою небезпекою. У цьому випадку варто враховувати суть відомостей і вік дитини. Тінейджерам необхідно знати деякі речі, наприклад, основи захищеного сексу. Ця тема викликає великий інтерес, і просто відмахнутися від неї не вдасться. Необхідно вивчити її під контролем дорослих в здоровій формі.

На жаль, сумнівних сайтів дуже багато. Інформаційна пропаганда нездорових сексуальних відносин повинна бути виключена з поля доступу слабкої психіки дитини, щоб надалі уникнути можливу появу розладів або комплексів.

Подібний контент можна заблокувати в налаштуваннях браузера (функція«батьківський контроль») або за допомогою спеціальних програм.

Секстинг

Секстинг/сексторшен– обмін власними фото/відео/текстами сексуального змісту. Поняття вперше використали у 2005 роців Новій Зеландії. Сам секстинг, на думку деяких експертів, не є негативним явищем, проте негативними можуть ставати його наслідки, а саме погрози оприлюднення інтимних матеріалів від зловмисників.

Пов’язаним із секстингом є поняття грумінгу – дійдля завоювання довіри дитини або дорослого, що опікується нею, для отримання інтимних фото/відео.

Зловмисники, що практикують грумінг, та підлітки, які займаються секстингом, зазвичай знайомлятьсяв соціальних мережах або на спеціальних дошках оголошень. Діти сприймають секстинг як нормальну практику виявів своєї сексуальності, вибудовування довіри в парі, флірт, жарт, проте не завжди розуміють усі ризики, з якими можуть зіткнутись.

Поприте, що секстинг є новим поняттям, в Україні діти досить часто стикаються з проблемами, пов’язаними з ним. Так, за даними правозахисної організації “Ла Страда– Україна”, за 2017 рік на національну гарячу лініюнадійшлоблизько 10 тисяч пов’язаних із діями в інтернеті звернень від дітей.

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАША ДИТИНА СТАЛА ЖЕРТВОЮ СЕКСТИНГУ?

Експерти наголошують, що основні ознаки, які вказують, що ваша дитина стала жертвою секстингу, не дуже відрізняються від ознак звичайного психологічного насильства.

Такі діти зазвичай раптово стають замкненимив собі, втрачають інтерес до навчання та речей, які їм подобалися раніше, не можуть сфокусуватися на завданнях тощо. Також однією з ознак може бути агресія щодо однолітків та батьків.

Інколи діти можуть розповісти батькам та одноліткам, що потрапилив неприємну ситуацію, а тому важливо правильно реагувати на таку інформацію.

ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО СЕКСТИНГ?

Перше, що радять експерти, – не починати звинувачувати дитинув тому, що вона надіслала комусь свої фото, адже підлітки зазвичай не розуміють, що будь-які матеріали, які потрапилив мережу, вже ніколи не можуть вважатись особистими чи таємними.

Щоб почати розмову зі своєю дитиною, треба заздалегідь налагодити з нею дружні стосунки.Потрібно пояснити, що люди в мережі не завжди ті, за кого себе видають, а тому навіть налагодження теплих короткочасних стосунків не є запорукою того, що співрозмовник на тому кінці не має злих намірів.

Також не буде зайвим обговорити разом з дитиною список сайтів, які можуть становити певні загрози. Це можуть бути сайти знайомств, спеціальні додатки для телефонів з можливістю надсилати “зникаючі фото” тощо.

Ви також маєте розповісти дитині, як встановлювати приватність сторінки, визначати, хто може писати особисті повідомлення та коментарі, як видаляти повідомлення та створювати чорні списки користувачів.

Попросіть не відповідати на небажані, дивні повідомлення електронної пошти та в мережах і розповідати про те, що викликало у дитини неприємні відчуття.

ЧОГО НЕ СЛІД РОБИТИ БАТЬКАМ, ЯКЩО ВОНИ ДІЗНАЛИСЯ ПРО ПІДЛІТКОВИЙ СЕКСТИНГ?

Найголовніше – не звинувачувати дитину та не забороняти користуватись інтернетом. Треба зрозуміти, що такі кроки ізолюють її від однолітків та погано вплинуть на вашу подальшу комунікацію.

Експерти також радять батькам завести сторінки в популярних соціальних мережах та часом слідкувати за списком друзів своїх дітей, проте не слід зловживати цією порадою, адже надмірний контроль також може призвести до негативних наслідків.

Сайти, що містять сумнівну інформацію

/Files/images/222/a942483a401d24a41c4a94ab9bbc9df1.jpg

Це сайти, на яких йде пропаганда расової ненависті, фашизму, тероризму, жорстокості, наркотиків, алкоголю, куріння. Тобто, все що може внести зміни у формування моральних принципів, спотворити побудову пріоритетів і цінностей підлітка.

Такий контент складно відстежувати, він ховається під цілком адекватними назвами. Хто ж припустить, що застигла картинка милого мультяшки на моніторі при активації починає нецензурно висловлюватися.

Озвучуваний матеріал не тільки вражає своєю нецензурністю, а ще гірше пропонує точні інструкції по скоєння суїциду або вживання нового наркотику.

Не варто залишати дитину наодинці з комп’ютером. Техніку слід розташувати так, щоб вона періодично потрапляла в поле зору батьків.

Ігри

Безліч ігор пов’язано зі сценами насильства, крові, психотропною атмосферою і еротичними сценами. В on-line грі використовують голосовий або текстовий чат. Під виглядом милої відьми або сміливого лицаря може виявитися збоченець. Про що він може говорити з неповнолітнім?

Вигаданий світ гри різноманітний, в ньому можна багато чого собі дозволити. У цьому світі немає необхідності шукати шляхи самореалізації, легко спілкуватися з протилежною статтю, а, головне, можна проживати життя знову і знову. Відбувається повне занурення у віртуальний світ, реальне життя відходить на другий план.

Окремою проблемою можуть стати сайти з азартними розвагами. Адже таклегко стати багатим за півгодини», «здобути фінансову незалежність».Не виключено, що син почне робити цілком реальні ставки.

Загроза знайти в інтернеті матеріали, які негативно впливають на психіку підлітка.

Так-так, йде мова про усім відомий «Синій кит» і йому подібні «організації». В інтернеті дитина може вступити в товариство, яке, за своєю суттю, буде мати сектантську / расистську / суїцидальну спрямованість. Ну а що буде далі ‒ це вже питання часу. Підлітки піддаються впливу, тому трапитися може будь-що.

Шахрайство

/Files/images/222/pict_bobur4.jpg

Шахраї і способи їх дії йдуть в ногу з часом. Необізнаність і наївність дітей роблять їх легкою здобиччю. Один із способів обману – це «виграш». Повідомлення про приз (автомобіль, комп’ютер, телефон тощо). І для цього просто потрібно повідомити дані електронної картки (батьків) і повідомити цифри, які прийшли в смс на номер.

Чи варто пояснювати, до яких наслідків призведе подібна інформація в руках шахраїв? Для того, щоб здійснити покупку в інтернет-магазині, зазвичай достатньо повідомити реквізити банківської картки і смс-код підтвердження платежу. І те, і інше підліток добровільно повідомляє«щедрим дядькам», які обіцяють приз.

Все це і багато іншого виключає саме поняття – безпечний інтернет. Повністю обмежити доступ в кіберпростір неможливо, та й не потрібно. Величезна кількість розвиваючої корисної інформації, літератури, музики і просто спілкування за інтересами, зв’язок з родичами і друзями – все це можна знайти в інтернеті. Достатньо пояснити правила поведінки, щоб забезпечити особисту безпеку дитини шкільного віку в інтернеті.

Як забезпечити безпеку дітей у мережі інтернет

Пропонуємо декілька рекомендацій, які слід взяти до уваги:

  • розміщуйте комп’ютери з Internet-з’єднанням поза межами кімнати вашої дитини;
  • поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в он-лайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;
  • цікавтесь, які веб сайти вони відвідують та з ким розмовляють;
  • вивчіть програми, які фільтрують отримання інформації з мережі Інтернет, наприклад, Батьківський контроль в Windows;
  • наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм он-лайновим другом без вашого відома;
  • навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою та в різних реєстраційних формах, які пропонуються власниками сайтів;
  • контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);
  • цікавтесь, чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;
  • навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в он-лайні. Вони не повинні використовувати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз іншим та хуліганських дій;
  • переконайтеся, що діти консультуються з Вами, щодо будь-яких фінансових операції, здійснюючи замовлення, купівлю або продаж через Інтернет мережу;
  • інформуйте дітей стосовно потенційного ризику під час їх участі у будь-яких іграх та розвагах;
  • розмовляйте зі своєю дитиною як з рівним партнером, демонструючи свою турботу про суспільну мораль.

Використовуючи ці рекомендації, Ви маєте нагоду максимально захистити дитину від негативного впливу всесвітньої мережі Інтернет. Але пам’ятайте, Інтернет - це не тільки осередок розпусти та жорстокості, але й найбагатша в світі бібліотека знань, розваг, спілкування та інших корисних речей. Ви повинні навчити свою дитину правильно користуватися цим невичерпним джерелом інформації.

Та найголовніше, дитина повинна розуміти, що Ви не позбавляєте її вільного доступу до комп’ютера, а, насамперед, оберігаєте. Дитина повинна Вам довіряти.

30 ненудних ПОРАД про БЕЗПЕКУ в інтернеті

Батьківський контроль у Windows Vista

З появою нової операційної системи Windows Vista, до складу якої увійшли засоби батьківського контролю (Parental Control), з’явилась можливість легко контролювати отримання дітьми інформації і забезпечити їх захист під час роботи на комп’ютері.

За допомогою засобів батьківського контролю є можливість встановити:

  1. Обмеження часу, який дитина проводить за комп’ютером;
  2. Обмеження часу, протягом якого діти можуть входити у систему, зокрема, дні тижня і години, коли доступ дозволено (в інший, не зазначений Вами час, діти не зможуть користуватися комп’ютером. Якщо дозволений час закінчиться, а дитина ще працює за комп’ютером, відбудеться автоматичний вихід із системи);
  3. Обмеження доступу дітей до мережі Інтернет за допомогою веб-фільтра батьківського контролю.Завдяки спеціальному веб-фільтру Ви одержуєте можливість встановити низку обмежень на доступ дітей до мережі Інтернет, зокрема:
  4. Заборонити доступ до окремих ігор (ви можете блокувати ігри на підставі вікової категорії та оцінки вмісту, а також заборонити доступ до певних ігор);
  5. Обмежити активність в мережі Інтернет (ви можете блокувати доступ до веб-сайтів, обираючи рівень обмеження об’єму інформації; вказати, яку інформацію за тематикою та змістом фільтри пропускатимуть, а яку блокуватимуть; заблокувати або дозволити доступ до окремих веб-сайтів; заборонити або дозволити завантаження файлів);
  6. Заборонити використання окремих програм.

Більш детально з можливостями вебфільтра батьківського контролю можна ознайомитись на офіційному вебсайті Майкрософт (http://www.microsoft.com).

З приводу порушень законодавства України у сфері захисту суспільної моралі звертайтесь до Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі:офіційний сайт www.moral.gov.ua; e-mail: info@moral.gov.ua

Посібники, які Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом:
  1. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків/ І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.].
  2. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с.www.mon.gov.ua

  3. Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.


  4. Пам’ятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний зв’язок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі www.mon.gov.ua

  5. Онлайн-посібник "COVID-19. Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів"

  6. Посібник Ради Європи "Свобода вираження поглядів та інтернет"
  7. Навчально-методичний посібник "Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в інтернеті"

  8. Методичні рекомендації до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти навчально-методичного посібника та робочого зошита „Інтернет, який ми хочемоˮ (the Web We Want)

Матеріал взято з сайту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України

Корисні веб-ресурси

ON-ляндія. Безпечна Вебкраїна http://www.onlandia.org.ua

Портал для дітей, батьків, учителів. On-ляндія – це інтерактивний курс з інтернет-безпеки – спільна ініціатива програми Microsoft «Партнерство в навчанні», соціально відповідальних комерційних структур, неурядових організацій, за підтримкою громадського-соціальних діячів. Сайт містить матеріали для дітей, батьків і вчителів (інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків), завдяки яким діти зможуть освоїти основи безпечної роботи в Інтернеті.

Безпека в Інтернеті для вчителів http://fizika.net.ua

Безпека в Інтернеті на вебсайті вчителів фізики. Поведінка у мережі. Неприємності в мережі. Поради щодо планування уроків "Безпека в Інтернеті". Словник користувача Інтернету. Як правильно писати матеріали для публікації в Інтернеті.

Допомога дітям: безпека мережі Інтернет для дітей та підлітків http://planetofsupport.org

Рекомендації експертів батькам, в яких є діти молодшого і середнього шкільного віку і доступ до Інтернету. Практична інформація допоможе попередити загрози і зробити роботу дітей в Інтернеті корисною та безпечною.

Конфіденційність і безпека в Інтернеті: запитання й відповіді http://windows.microsoft.com

Навчаннядітейбезпеці в Інтернеті. Європейський контекст http://osvita.mediasapiens.kiev.ua

Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підлітків http://www.chl.kiev.ua

Сайт призначений допомогти вам захистити дитину від небезпеки в Інтернеті. Дані про вплив Інтернету на дітей, інформація про можливу небезпеку, підказки для батьків, захист дитини під час подорожей по Інтернету, дітям про віруси.

Безпека в Інтернеті учням. Мультимедійна презентація http://www.scribd.com

Безпека в Інтернеті. Мультимедійна презентація http://www.slideboom.com

Вебспілкування, net-етикет http://netiquette4uth.blogspot.com

Блог Державної бібліотеки України для юнацтва, м. Київ присвячений етикету, безпечній роботі та спілкуванню в Інтернеті. Словник Інтернет-термінів, інформаційні матеріали, культура віртуального спілкування, корисні посилання.

Онляндія - безпека дітей в Інтернеті Онляндія в facebook

Сторінка Онляндії в соціальній мережі facebook. Доступна, практична інформація з Інтернет-безпеки дозволить навіть початківцям ефективно використовувати ресурси мережі й захистити себе від небажаного контенту. Інтерактивне спілкування із експертами у сфері безпеки дітей в Інтернеті



Безпека в Інтернеті

Практично кожна сучасна людина є активним користувачем Інтернету. Хтось знає, хтось здогадується, а хтось вже стикався з проблемами безпеки власного комп'ютера і особистої інформації. Вся цю загроза виходить з мережі, так що слід дотримуватися кількох правил безпеки.

У повсякденному житті кожна людина, дбаючи про свою безпеку, дотримується безлічі правил: дорогу переходить на зелене світло; уникає темних закутків, повертаючись пізньої пори додому; цікавиться, хто прийшов, коли дзвонять у двері; тримає сумку з гаманцем ближче до себе; з обережністю ставиться до незнайомців... Віртуальний світ у цьому сенсі мало чим відрізняється від реального, тож, потрапляючи до Інтернету, не варто забувати про правила реального життя.

Дослідження Гарвардського університету виявило три найбільш поширені реальні загрози віртуального світу:

  • сексуальні домагання;
  • кіберагресія;
  • доступ до шкідливого і нелегального контенту (популяризація порнографії, віртуальних наркотиків, суїциду тощо).

Правила безпечного "руху" в Інтернеті можна знайти на сайті Онляндія - безпечна веб-країна. Не зайвим буде запам’ятати чи занотувати телефон Національної «гарячої лінії» з питань запобігання насильству та захисту прав дітей0 800 500 33 50 або електронну пошту:info@Lastrada.org.ua, onlandia@live.com.

Вам нададуть наступні консультації:

  1. Поради та правила поведінки дітей під час користування Інтернетом.
  2. Поради батькам щодо безпечної роботи дітей в Інтернеті.
  3. Попередження комп’ютерної залежності та можливість отримання психологічної допомоги.
  4. Юридичні консультації щодо злочинів проти дітей в Інтернеті.
  5. Допомога у випадках чи за умови підозр щодо загрози дітям через Інтернет.

На виконання резолюції круглого столу «Шляхи консолідації громадських та державних органів у подоланні негативних явищ у розвитку українського сегменту Інтернету» (17 грудня 2008 р.) Інтернет-Асоціацією України було розроблено проект Skarga.ua. Користувачам пропонують у спеціальному полі вказати URL, де, на його думку, міститься незаконний контент, вибрати одне з чотирьох видів порушення (порнографія за участю неповнолітніх, прояви расової та національної нетерпимості, прояви тероризму, заклики до повалення конституційного ладу) та за бажанням вказати контактний e-mail і написати текстове повідомлення. Після того як щодо якогось з URL накопичиться порогова кількість скарг, автоматично сформується інформаційний лист, який отримає з бази Європейського мережевого координаційного центру провайдер. Відповідно, провайдер може вжити відповідних заходів з метою усунення незаконного контенту в рамках існуючого законодавства.

  1. Перш за все, слід встановити на свій комп'ютер необхідний захист, а саме антивірусне програмне забезпечення відомого виробника. Його необхідно регулярно оновлювати, про що забувати не слід.
  2. Дуже важливо намагатися не розміщувати в мережі особисту інформацію, таку як ваше ім'я, адреса, телефони тощо.
  3. Ніколи не відповідайте на спам.
  4. Не відкривайте і не запускайте файли або програми, які прислали вам невідомі люди. У них може міститися що завгодно і в більшості випадків ці віруси.
  5. Якщо навіть від ваших знайомих приходять підозрілі повідомлення, не відповідайте і не відкривайте їх, оскільки їх сторінки можуть бути зламані і використані шахраями. Це дуже поширене явище.
  6. Важливо не зберігати свої паролі на комп'ютері. Краще використовуйте для цього зовнішні носії, тобто ту ж звичайний папір або блокнот, або ж зберігайте їх у спеціальних програмах, захищених від злому.
  7. Не виконуйте жодних дій, що вимагаються в повідомленнях, отримані від невідомих користувачів на вашу електронну пошту. В іншому випадку нічого хорошого не чекайте. Проводити операції зі своїми банківськими рахунками через Інтернет у громадських місцях та Інтернет-кафе. Це дуже небезпечно.
  8. Уважно вдносіться до всіх електронних листів, які містять посилання на інші ресурси. Далеко не завжди зазначена посилання веде туди, куди вказано в описі.
  9. Не надсилати особисту та конфіденційну інформацію з мережі, якщо вона не зашифрована.
  10. Уважно ставтеся до адрес сайту, які схожі на сайти великих компаній або відомих брендів. Створенням подібних ресурсів займаються шахраї, єдиною метою яких є обман клієнтів та збір особистої інформації.
  11. Використовуйте тільки надійні пін-коди та паролі для доступу до різних ресурсів, соціальним мережам, електронній пошті і т.п. Не використовуйте однаковий, нехай навіть складний, пароль для кількох сайтів.
  12. Встановлюйте на свій комп'ютер антивіруси, регулярно оновлюйте їх і ніколи не відключайте, оскільки вірус може проникнути на ваш комп'ютер в будь-який момент

Джерело:"Геос Информ" geos-inform.com


Посібник з інтернет-безпеки для батьків

Батьки мають перебувати у близькому контакті з дітьми під час дослідження ними Інтернет-ресурсів.

Бібліотекам, школам, клубам слід навчати дітей безпечному користування Інтернет.

Дорослим не слід надавати приватну інформацію про дітей (фотографії, адреси, номер школи і класу) на сімейних або шкільних сайтах.

Дітей і підлітків слід навчати нести відповідальність за свою поведінку у мережі.

Немає нічого дивного, якщо діти знають про Інтернет більше за батьків. Попросіть їх навчити вас деяких речей у користуванні Інтернет; поговоріть з ними про те, що гарного і що поганого є у мережі.

Батькам треба навчитися не проявляти надмірної реакції, якщо вони побачать, що дитина переглядає небажані матеріали або порушує правила. Не сваріть і не наказуйте дитину, якщо вона розповіла Вам про неприємну зустріч в Інтернет. Вашою найкращою стратегією буде попрацювати разом, таким чином ви обидва зможете зрозуміти що трапилося, і як зробити, щоб це більше не повторювалося.

Досвід, набутий дітьми в Інтернет, може бути корисний для них у подальшому житті. Уміння зробити гарний вибір в Інтернет може навчити дітей критично ставитися до проблем, з якими їм доведеться зустрітися у подальшому житті.

Оскільки діти часто є більш "продвинутими" користувачами, ніж дорослі, для них не є складністю зареєструватися у он-лайнових іграх або у "чатах". Вони не розуміють наслідків відкриття персональної інформації чужинцям. Як правило, дітям не слід надавати персональну інформацію незнайомцям без дозволу батьків. Ця інформація включає ім'я, адресу електронної пошти, поштову адресу, фотографію, номер школи і класу і таке інше. Розкажіть дітям про небезпеки, до яких призводить надання персональної інформації, і роздрукуйте для них головні правила он-лайнової подорожі мережею.

Ваша безпека в Інтернеті знаходиться в ваших руках, тому тільки в ваших силах зробити так, щоб ніхто не дізнався ваш пароль і не скористався особистою інформацією в поганих цілях.

Корисні посилання:
  1. Асоціація Інтернет-провайдерів «гарячих ліній» = The International Association of Internet Hotlines [Електронний ресурс] / INHOPE; European Commission; ICRA . – Електронні текстові дані. – 2009. – Режим доступу:www.inhope.org. – Загол. з титул.екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 10.02.2010.
  2. Безпека дітей [Електронний ресурс]/Корпорація Microsoft. – Електронні текстові дані. – [Україна], 2010. – Режим доступу:www.microsoft.com/ukraine/athome/security/children/default.mspx. – Загол. з титул.екрану. – Мова: укр., рос., англ. – Перевірено: 10.02.2010.
  3. «Діти України» [Електронний ресурс]:[портал]/Ін-т засобів навч. АПН України; дизайн Студії Молот. – Електронні текстові дані. – [Україна], 2004. – Режим доступу:http://www.children.edu-ua.net/. – Загол. з титул.екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 10.02.2010.
  4. Конвенція про кіберзлочинність [Електронний ресурс] / ВР // Верховна Рада України : офіційний веб-сайт. – № 2824-IV ( 2824-15 ). – Електронні текстові дані. – К., 2005. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua. – Загол. з титул.екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 10.02.2010.
  5. Міжнародний центр захисту дітей від експлуатації та викрадень = The International Centre for Missing & Exploited Children [Електронний ресурс] / ICMEC; ICRA. – Електронні текстові дані. – 2009. – Режим доступу:http://www.icmec.org/missingkids/servlet/PublicHomeServlet. – Загол. з титул.екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 10.02.2010.
  6. On-ляндія – безпечна веб-країна [Електронний ресурс]. – Електрон. дані. – Режим доступу:http://www.onlandia.org.ua/ukr/. – Загол. з титул.екрану. – Мова : укр., рос. – Перевірено : 10.12.2009.
  7. Про захист суспільної моралі [Електронний ресурс] : закон України / ВР; Л. Кучма // Верховна Рада України : офіційний веб-сайт. – № 1819-VI (1819-17). – Електронні текстові дані. – К., 2004. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/– Загол. з титул.екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 10.02.2010.
  8. TeachToday [Електронний ресурс]:living with technology/Teachtoday; дизайн Vivid Lime. – Електронні текстові дані. – 2008. – Режим доступу:www.teachtoday.eu/– Загол. з титул.екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 10.02.2010.

Упорядковано за матеріалами інтернет видань.

Кiлькiсть переглядiв: 1868

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.